مدیریت ارتباطات اجتماعی

عظیمه رحیم آبادی

مدیریت ارتباطات اجتماعی

عظیمه رحیم آبادی

مدیریت ارتباطات اجتماعی

اینجانب عظیمه رحیم آبادی، دانشجوی کارشناسی ارشد ارتباطات اجتماعی دانشگاه تهران . این وبلاگ را با هدف انتشار مطالب و مقالات درس "مدیریت ارتباطات اجتماعی" ، "آقای دکتر عاملی" ساخته ام.

۲ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۹ ثبت شده است

                                                                   

 

شناسنامه فیلم

crash،یک فیلم درام آمریکایی است که در سال 2004 ساخته شد،کراش برنده جایزه اسکار بهترین تصویر و بهترین فیلمنامه اصلی در جوایز اسکار شد.

کارگردان :پل هگیس

نویسنده:پل هگیس،بابی مورسکو

بازیگران: برندن فریزر،ساندرا بولاک،دان چیدل،لوداکریس،لارنز تایت،جنیفر اسپوزیتو،مت دیلون،کیت دیوید،ترنس هاوارد،تانیدا نیوتون،مایکل پنیا،شان طوب،بهار سومخ،ویلیام فیچنر،لرتا دوین،تونی دنزا

موسیقی: مارک آیشام

فیلم‌بردار:جی مایکل مورو

تدوین:هیوز وینبورن

خلاصه فیلم

 این فیلم تنش های اجتماعی و نژادی لس انجلس را یه تصویر می کشد که معماها و رازهایی یکی پس از دیگری مطرح و به سادگی حل می شوند. در این فیلم،روابط سفید پوست ها و سیاه پوست ها و نحوه یرخورد و تعامل آن ها با یکدیگر را نشان داده است، نگاهی که شاید در تعصبات فکری، کوته نگری انسان ها رنگ باخته و فرصت دیده شدن را داشته باشد و به نوعی در جهت تغییر نگرش مخاطبان کوشیده است

بنابراین او دیدگاه های جاری افراد نسبت به سیاه پوست ها را به چالش می کشد که بدون چون و چرا چنین پیش فرض ها و کلیشه هایی را پذیرفته اند و به خوبی در این فیلم نشان می دهد که اغلب این پیشداوری ها باید دوباره بازنگری شوند.

crashفیلمی منحصر به فرد با محتوایی پیچیده است که در چندین لایه قابل تحلیل است که رفته رفته نقاط تاریکی رو به روشنی می روند نقاط تاریکی آن این است که در صحنه های گوناگونی به سیاه پوست ها برچسب هایی زده می شود و در آخر نقطه روشنایی طلایی را نشان می دهد که فرد نژادپرست سفید پوست که در چندین صحنه فیلم شاهد رفتار بد او با سیاه پوست ها بودیم، زن سیاه پوست را از مرگ حتمی در یک تصادف خطرناک نجات می دهد.

در این پست می خواهم براساس مفاهیم ارتباطات میان فرهنگی این فیلم را تحلیل کنم.

هویت و خودانگاره

کنشگران می توانند به شیوه ها و روش های متعددی خود را تعریف و ارائه کنند ، مید با تفکیک من از خودم معتقد بود خودم همان خودی است که از دیدگاه دیگران مهم یا کل اجتماع پنداشته و دریافت می شود، در مجموع مید باور داشت که انسانها در ساختارهای اجتماعی که خود نیافریده اند زاده می شوند و تحت فشار محدودیت ها، آداب و رسوم و قوانین عمل می کنند(خوبیاری،افراسیابی،1393). به نظر کولی آگاهی یک شخص از خودش، بازتاب افکار دیگران درباره ی خودش است؛ پس به هیچ روی نمی توان از خود های جداگانه، سخن به میان آورد و در واقع خود، حاصل ادراک همبسته من، او و آنها است و وی برای روشن ساختن خصلت انعکاسی خود، آن را با آینه مقایسه کرده و به آن «خود آینه سان» می گوید.مفهوم خود آینه سان کولی از سه عنصر اصلی ساخته شده است: 1-ظاهر ما به چشم دیگری چگونه می نماید.2-داوری او درباره ی ظاهر ما چیست و سرانجام چه احساسی از خود برای ما پدید می آید؟ پس ملاحظه می شود که در نظریه کولی «خود» در یک فراگرد اجتماعی مبتنی بر مبادله ارتباطی پدید می آید و در آگاهی شخص منعکس می شود (کورز ،308:۱۳۸۵ به نقل از خوبیاری،افراسیابی 1393 ).

در این فیلم  هنگامی که شخصیت لودیچریس با دوستش صحبت می کند دیدگاه های رایج مربوط به خود را به یاد می آورد که چگونه با آن ها رفتار می شود؟و چه دیدگاهی نسبت به آن ها دارند؟

 

 

بازنمایی ایرانی ها

هال به مفهوم بنیادین «دیگری» به عنوان یکی از مبانی فهم بازنمایی اشاره می کند و بحث خود را با این سؤال آغاز می کند که چرا تفاوت، مفهومی مناقشه انگیز در بازنمایی است؟ بازنمایی، به ویژه زمانی که با تفاوت ها سرو کار داشته باشیم، موضوع پیچیده ای است.به طور کلی هال با نظریه بر ساخت گرایانه بازنمایی، این بحث را مطرح می کند که رسانه ها واقعیت را بازتاب نمی دهند بلکه آن را به رمز در می آورند، این امر در ارتباط با دیگری و از خلال تفاوت های معنایی شکل می گیرد (گیویان،زرگر،1393).

به عنوان مثال درفیلم crash ایرانیان به عنوان تروریسم و انسان های احمق و نفهم بازنمایی شده اند برای مثال هنگامی که دختر و پدر ایرانی به فروشگاهی برای خرید اسلحه مراجعه می کنند ، به کارگیری واژگانی چون «اسامه بن لادن» و «هواپیمای 747» توسط مرد فروشنده به بار ایدئولوژیک تروریسم بعد از واقعه یازده سپتامبر اشاره دارد.

از طرف دیگر هنگامی که کاراکتر قفل ساز برای فرهاد مرد ایرانی درمورد خرابی در می گوید سوال پرسیدن مکرر مرد ایرانی به گونه ای ست که احمق و کج فهم است و تا اخر فیلم شخصیت تمامی افراد بازنگری می شود و تنها شخصیت بازیگر ایرانی احمق و نفهم باقی ماند.

 

بازنمایی سیاه پوست ها و انگاره های ذهنی 

ایدئولوژی ها نژاد پرستانه متضمن این است که درکل «ما» چگونه در مورد «آن ها» می اندیشیم رسانه ها از طریق بازنمایی جایگاه اجتماعی،سیاسی هر نژاد و قومیتی را ترسیم و برساخت می کنند هال (۱۹۹۶) با تمرکز بر دوره های متأخر، موضوع تغییر در سیاست بازنمایی در فرهنگ سیاه را مطرح می کند. به گمان وی، در بازنمایی سیاه پوستان مسئله اصلی بازنمایی «دیگری» در قالب کلیشه های رسانه ای و طبیعی سازی ها پابرجاست(بیچرانلو، ترابی اقدم،1397). لیپمن ادعا کرد که کلیشه ها به عنوان محصولات فرهنگی بر شخصی تحمیل می شوند و شیوه ادراک برخی واقعیت ها و پدیده های اجتماعی را دستکاری می کنند(Ndiayea,2014).

در این فیلم کلیشه های متعددی چون بدبخت،دزد و...به سیاه پوست ها زده می شود،نمونه ای از این کلیشه ها را در صحنه های مختلف نسبت به قفل ساز شاهدیم که او به عنوان دزد،اراذل و اوباش خطاب می شود، بنابراین درک ما از دیگران یا انچه که به دیگران نسبت می دهیم ممکن است تحت تاثیر اسکیماهایی باشد که از قبل به عنوان پیش فرض در ذهن داریم.

در ارتباطات بین فرهنگی اسکیماهای فرهنگی به طور مستقیم در مورد سایر مردم به عنوان «دیگری» نیست بلکه چیزهایی است که در میان «ما» در مقابل« دیگری» به اشتراک گذاشته می شود. (شریفیان، ۲۰۰۳).افراد برخی ملیت ها در باره افراد سایر ملتها، نژادها، فرهنگ ها، مذهبها و حتی افراد جنس مخالف تصورات قالبی خاصی دارند. این قالب های فکری گاه از واقعیت فاصله می گیرند و زمینه پیشداوری و تبعیض را فراهم می کنند (کریمی، ۱۳۸۵).

 

تعصب

«تعصب به رفتار یا برخورد نامناسب، انحرافی و بدون گذشت نسبت به گروه دیگری از مردم اطلاق می شود. تعصب به احساسات و عقاید منفی (ترس، اضطراب، عصبانیت) و آمادگی برای اقدام با اعمال انحصاری مربوط می شود وقتی تعصب در ارتباط بین فرهنگ ها به کار گرفته شود، فرد مورد تعصب را دروضع نامساعدی قرار میدهد که مستقیما با برخورد واقعی او ارتباط ندارد، بلکه جزیی : از سوء تعبیر فرد متعصب است».(سامووار و همکاران، ۱۳۷۹: ۳۹۷ به نقل از مرادی 1394) .

به عنوان مثال وقتی که کارکتر زن دو مرد سیاه پوست را در خیابان دید به صورت ناخودآگاه به سمت همسرش رفت به نظر می آید که رفتار او ناشی از ترس باشد.

نتیجه گیری

در این فیلم «دیگری» اگر چه تعبیه شده است ولی به صورت کامل درونی نشده است بنابراین درک تفاوت ها در ارتباطات میان فرهنگی مهم است و با گفتگوی فرهنگی و ایجاد تفاهمه، کلیشه ها و پیش داوری ها نسیت به سایر نژاد ها و قومیت ها کم می شود و از طرف دیگر حساسیت بین فرهنگی کاهش یابد .

منابع

خوبیاری،ف؛افراسیابی،ا،(۱۳۹۳)، مطالعه عوامل اجتماعی مرتبط با هویت دانشجویی در میان دانشجویان دانشگاه های یزد،پایان نامه،دانشگاه یزد،دانشکده علوم اجتماعی.

گیویان،ع؛زرگر،م، (۱۳۸۸)، بازنمایی ایران در سینمای هالیوود،فصلنامه تحقیقات فرهنگی،دوره دوم،شماره ۸،زمستان ۱۳۸۸،ص ص ۱۷۷_۱۴۷

بیچرانلو،ع؛ ترابی اقدم(۱۳۹۷)،بازنمایی سیاه پوستان در سینمای آمریکا در سال های ۲۰۰۹ تا۲۰۱۷،مطالعات فرهنگ_ارتباطات،دوره نوزدهم،شماره چهل و دوم.

مرادی،ع(۱۳۹۴)،هم افزایی فرهنگی؛الگویی برای دستیابی به جهان عاری از خشونت،پژوهشگاه علوم انسانی،سال دهم،شماره ۸۵.

Ndiayea, I. A., & Ndiayea, B. (2014). Sociocultural Stereotypes in Media and Intercultural Communication (Africa in the Polish Media). Procedia-Social and Behavioral Sciences154, 72-76.

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۰ ارديبهشت ۹۹ ، ۲۲:۲۶
عظیمه رحیم آبادی

انگاره چیست ؟

انگاره های ذهنی مجموعه ای تعمیم یافته از دانش هستند که ذهن ما را سامان دهی می کنند.

انگاره های اجتماعی پاسخ های ذهنی هستند که ما از دانش اجتماعی بر مبنای تجربه های گذشته داریم(عاملی،جزوه درسی).

انگاره های ذهنی براساس شناخت اجتماعی

حوزه روانشناسی اجتماعی که به نحوه تفکر افراد درباره دیگران و جهان اجتماعی متمرکز می شود ، شناخت اجتماعی نامیده می شود. محققان شناخت اجتماعی به مطالعه درمورد اینکه چگونه مردم نسبت به خود و دیگران حساس می شوند تا قضاوت کنند؟می پردازند(Yanine&other).شناخت اجتماعی زیربنایی از روانشناسی اجتماعی است سه موضوع در شناخت اجتماعی عبارتند از:

1-خساست های ذهنی یا محدودیت های ذهنی2-تمایل به تفکر لحظه ای و تفکر تاخیری(تدبیری)3-احترام به نفس یا عزت نفس(1)

محدودیت های ذهنی و تفکر لحظه ای

در روانشناسی شناختی و شناخت اجتماعی این ایده وجود دارد که توانایی افراد در پردازش اطلاعات محدود است یا ممکن است افراد تمایلی به تلاش ذهنی زیادی برای فکر کردن در مورد چیزی نداشته باشند.به همین دلیل ممکن است از میانبرهایی برای پردازش اطلاعات استفاده کنند این میانبرها شامل قواعد و استراتژی های ساده در مقابل اطلاعات بالقوه و پیچیده هستندبنابراین به کارگیری میانبرها اگرچه از نظر زمان کارآمد هستند اما ممکن است اغلب به خطا و سوگیری منجر شوند(Pennington,2012).

محدودیت های ذهنی ممکن است با تصمیم گیری سریع یا قضاوت و استفاده از حداقل تلاش ذهنی مشخص شود.همه ما در به کارگیری تمام اطلاعاتی که ازدنیای اجتماعی خود دریافت می کنیم نمی توانیم عملکرد خوبی داشته باشیم و همه آن ها را به کار بگیریم از این رو ، ممکن است از طرحواره های اجتماعی استفاده کنیم تا در مواجهه با اطلاعات پیچیده و بزرگ ، سریع تصمیم بگیریم یا قضاوت کنیم (همان)انگاره ها بعنوان یک مفهوم پایه در ابتدا توسط یک روانشناس بریتانیایی به نام فردریک بارتلت و بعنوان بخشی از نظریه یادگیری وی به کار گرفته شدند برای مثال، تحقیقات مشهور و تاثیرگذار او درمورد نحوه یادآوری داستانهاست. او از داستانهایی مانند «جنگ ارواح» استفاده کرد که در آن از مردم خواسته  می شد یک متن کوتاه را بخوانند و سپس آنچه را که می توانند در مورد آن به خاطر بیاورند را بنویسند.(Pennington,2012) نتایج حاکی از آن بود که آزمودنی ها در این تکلیف با توجه به انتظارات فرهنگی خود، داستان را با تحریف به یاد می آوردند. نتیجه گیری بارتلت آن بود که فرد به هنگام یادآوری، گذشته را با توجه به فهم خود از جهان یعنی با به کار گیری )طرحواره ها) بازسازی می کند)عبدالهی،نصیری:1380).بنابراین طرحواره یک الگوی ذهنی یا بازنمایی از هر یک از چیزهای مختلفی است که ما در زندگی روزمره با هم روبرو می شویم و ما بر اساس اطلاعات نسبتاً کمی قضاوت های لازم را درباره دیگران به سرعت انجام می دهیم(Yanine&other).از طرف دیگر ایجاد یک ویژگی تفکرانه به زمان و تلاش ذهنی نیاز دارد ، اما باعث می شود که قبل از تصمیم گیری در مورد علت (های)چیزی ، با دقت فکر کنیم. دو عامل برای تشویق چنین ویژگی وجود دارد : اینها انگیزه و توانایی هستند.(Pennington,2012)

اگر فاقد انگیزه هستید،احتمالاً دارای تفکر لحظه ای هستید ،اگر انگیزه دارید که بیشتر بدانید یا به طور کامل تر در مورد مسائل فکر کنید ، تفکرتاخیری نتیجه خواهد گرفت. به همین ترتیب درمورد توانایی نیز اینگونه ست، اگر در مورد یک چیزی خاص توانا و آگاه باشید ، بیشتر درگیرتفکرلحظه ای هستید.

اما سوال اینجاست که چرا کارشناسان در بیشتر مواقع پاسخ سریع می دهند؟

زیرا آنها می دانند درمورد چه صحبت می کنند؟ آنقدر بر موضوعات اشراف دارند که اغلب قبل از صحبت کردن نیازی به تفکر تاخیری  ندارند(همان منبع).

اسکیما و ارتباط آن با عزت نفس                                                                

 ارزیابی ما از خودمان برای شناخت اجتماعی از اهمیت اساسی برخوردار است ، زیرا چگونگی فکر کردن در مورد خودمان ، به شدت تحت تأثیر نحوه صحبت دیگران و رفتار با ما قرار می گیرد. فردی که دارای عزت نفس بالایی است ،  قادر به توانایی ، داشتن اعتماد به نفس است و ممکن است فرد با عزت نفس پایین برعکس باشد.

طرح خودباوری  نه تنها می گوید من کی هستم؟ همچنین می گوید من خوب هستم یا بد؟ این در مورد یک نگرش نسبت به خود یا ارزیابی شخص از خود است که ممکن است زیاد باشد ، یا بی طرف باشد یا منفی باشد(Uk:2018).

انگاره های ذهنی در ارتباط میان فرهنگی

به نظر می رسد در ارتباطات بین فرهنگی اسکیماهای فرهنگی به طور مستقیم در مورد سایر مردم به عنوان «دیگری» نیست بلکه چیزهایی است که در میان «ما» در مقابل« دیگری» به اشتراک گذاشته می شود. (شریفیان، ۲۰۰۳).افراد برخی ملیت ها در باره افراد سایر ملتها، نژادها، فرهنگ ها، مذهبها و حتی افراد جنس مخالف تصورات قالبی خاصی دارند. این قالب های فکری گاه از واقعیت فاصله می گیرند و زمینه پیشداوری و تبعیض را فراهم می کنند (کریمی، ۱۳۸۵).بطور کلی در ایران با آمدن نام افغانی و افغانستان انگاره هایی همانند: فقیر، همجنس باز، بیماری واگیردار و سطح پایین در سواد، بهداشت، آموزش و... تداعی می شود و این باعث مانع در برابر ارتباطات بین فرهنگی می شود که این انگاره ها نیز به براساس محدودیت های ذهنی و عدم تفکر تاخیری ست .

 

رسانه ها هم در شکل گیری و هم در اصلاح این انگاره ها و قضاوت ها نقش دارند برای مثال در فیلم میوه ممنوعه و فیلم های دیگراکثریت مردم افغانستان در ایران کارگر می باشند و بالطبع جزو طبقه پایین، می باشند اما از طرف دیگر کاربران رسانه های اجتماعی در مقابل چنین توهینی با پست ها و هشتک های مختلف به مخالفت پرداختند.

 

 

بنابراین گاهی این انگاره ها در ارتباط با دیگران و تجربه شکل می گیرند و گاهی در سطح وسیع تر به کمک رسانه ها به وجود می آیند برای مثال درباره بیماری کرونا ،انگاره های نادرستی درمورد چینی ها به وجود آمده است انگاره هایی چون ویروس چینی یا ویروس ساخت چین بنابراین ما هنگام بحث در مورد طرحواره ها باید بدانیم که انگاره ذهنی چیست؟ شناخت انگاره ها به ما کمک می کند تا با شناخت عمیق، جهان ، مردم ، فرهنگ ها و حتی خودمان را درک می کنیم .

منابع

  • عاملی، سید سعید رضا، جزوه درسی.
  • عبدالهی،عبدالحسین؛نصری مقدم،شایسته(۱۳۸۰)بازخوانی و بازشناسی کاذب کلمات و محرک های تصویری ارائه نشده،تازه های علوم شناختی،سال۳ شماره ۱و۲.
  • دادگران،سیدمحمد؛حکیمی،شیما(۱۳۹۰) آثار ارتباطات میان فرهنگی زوج های ایرانی و فرانسوی عضو انجمن دوستی ایران و فرانسه ساکن تهران بر انگاره های ذهنی و کاهش حساسیت بین فرهنگی،پایان نامه،دانشگاه آزاد اسلامی.

           https://nobaproject.com/modules/social-cognition-and-attitudes

  • Pennington, D. C. (2012). Social cognition. Routledge.
  • 249.https://www.tasnimnews.com/fa/news/1393/04/21/410032/6
  • Essays, UK. (November 2018). Cognitive schemas and there relationship with self esteem. Retrieved from https://www.ukessays.com/essays/psychology/cognitive-schemas-and-there-relationship-with-self-esteem-psychology-essay.php?vref=1
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۶ ارديبهشت ۹۹ ، ۲۲:۴۷
عظیمه رحیم آبادی